Yönetmelik Değişikliği Neler Getirdi?
Yönetmelik değişikliği ile değişen hususlar aşağıda ayrıntılı olarak incelenmiştir.
Önemli hususlar özetlenecek olur ise;
- Belediye tarafından verilen resmi belgede belirtilen “dükkan – işyeri” ibaresi geçerli sayılacaktır.
- İkinci eczacı çalıştırılmasında kriter; yıllık seksen bin reçete sayısının veya yıllık üç milyon Türk Lirası tutarında cironun aşılması olarak belirlenmiştir.
- Alışveriş merkezleri ile sitelerde açılacak eczanelerin kapılarının belediyeye ait cadde veya yola bakması şartı artık aranmayacaktır.
- İlaç imhaları için kurulan komisyonda, vergi dairesi personelinin bulunması zorunluluğu kalkmıştır.
- Hafızalı termometre bulundurulması zorunluluğu için son tarih, 12/4/2017 olarak belirlenmiştir.
- Takas ile ilgili yeni düzenleme yapılmamıştır. Ancak, İTS kapsamına alınacak diğer hususlar ile kayıtlara ilişkin hususların TİTCK tarafından belirleneceği belirtilmiştir.
Ayrıntılı inceleme aşağıdaki gibidir;
1- Bağımsız dükkan tanımına yapılan EK cümle ile, belediye tarafından verilen resmi belgede dükkân veya işyeri olarak kullanılabileceğine dair kayıt bulunan yerlerde de eczane açılabilecek. (Öncesinde sadece yapı kullanım ruhsatı veya izin belgesinde dükkan olarak belirtilen yerlerde eczane açılabiliyordu.)
2- Yerleşim birimi tanımı, “Merkezi idarenin ilçe kademesinden küçük belde ve köyleri ile 10/7/2004 tarihli ve 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ile köy iken mahalleye dönüştürülen yerlerini” şeklinde değiştirildi. (Eski tanım; “Merkezi idarenin ilçe kademesinden küçük yerleri” şeklinde idi. Yeni tanımlama ile konuya açıklık getirilmiş olundu.)
3- Eczane açılabilecek yerleri TİTCK tarafından yılda 3 kez ilan edilecektir (Öncesinde 2 kez ilan ediliyordu)
4- Doğal afet ve mucbir sebepler nedeniyle eczanelerin naklini düzenleyen yönetmeliğin 8/7 maddesi ayrıntılı olarak yeniden düzenlendi. Ayrıca, kentsel dönüşüm nedeniyle nüfus azalması durumunda eczaneler bunu resmi belge ile kanıtladığında, nüfus kısıtlamasına tabi olmadan eczanelerini nakil etme hakkı tanındı. Doğal afet veya mucbir sebeblerin ortadan kalkması durumunda, isteğe bağlı olarak eczanenin eski yerine tekrar nakil edilebilmesi hakkı da tanındı.
5- Yönetmelikteki ikinci eczacı ve yardımcı eczacı çalıştırılmasına ilişkin usul ve esaslar değiştirildi. Buna göre; Serbest eczanelerde, yıllık seksen bin reçete sayısının veya yıllık üç milyon Türk Lirası tutarında cironun aşılması halinde ikinci eczacı çalıştırılması zorunlu hale getirilmiştir. Bu reçete sayısı veya ciroya eklenen yıllık her seksen bin reçete veya yıllık her üç milyon Türk Lirası ciro için ilave bir ikinci eczacı çalıştırılması gerekekecektir. Reçete sayısı veya ciro verileri doğrultusunda çalıştırılması zorunlu ikinci eczacı sayısı en fazla üç olarak belirlenmiştir. Reçete sayısı için bir önceki yıla ait Kurum verileri; ciro için Kuruma bildirilen KDV hariç hasılat esas alınacaktır. Reçete sayısı ve ciro bilgilerinin her ikisinin de ikinci eczacı çalıştırılması için uygun olması halinde, daha fazla sayıda ikinci eczacı çalıştırılmasına imkân sağlayan veri esas alınacaktır.
6- Yönetmeliğin, eczane olarak kullanılacak yerin özelliklerini düzenleyen 20’nci maddesinde değişiklikler yapıldı. Buna göre;
- Alışveriş merkezlerinde ve sitelerde açılacak serbest eczanelerin cephelerinden en az birinin doğrudan gün ışığından yararlanacak şekilde olması ve kapılarından en az birinin doğrudan dışarıya açılması yeterli sayılmıştır. ( Önceden , belediyiye ait yol veya caddeye kapısının olması şartı aranıyordu.).
- Alışveriş merkezleri ile siteler dışında açılacak eczaneler için; Eczaneler için belirlenen çalışma saatlerini ve nöbet hizmetini aksatmayacak şekilde, halkın serbestçe girip çıkabildiği ve Yönetmelikte tarif edilen nitelikteki yerlerde açılması,bağımsız dükkânlarda açılması ve faaliyet göstermesi şartları ile eczanelerin cephelerinden ve kapılarından en az birinin belediyelere ait cadde veya sokak üzerinde olması ve o cadde veya sokaktan numara alması şartı devam etmektedir. Havaalanları, limanlar, otogarlar, tren garları, alışveriş merkezleri ve sitelerde açılacak eczaneler için bu zorunluluk aranmayacaktır.
- İçerisinde en az 5 yıldır faaliyet gösteren binalarda sağlık kurum kuruluşu açılmasına olanak sağlayan madde iptal edildi. ( Bu konu Ankara Eczacı Odası tarafından yargıya taşınmış ve yürütmeyi durdurma kararı alınmıştı.) Yeni düzenleme; “Muayenehaneler ile sadece tahlil ve görüntüleme hizmeti veren laboratuvar tanı merkezleri hariç olmak üzere, içinde sağlık kurum ve kuruluşu bulunan bina ve bahçesi ile müştemilatında serbest eczane açılamaz. Havaalanları, otogarlar ile tren garları ve limanlarda bu kısıtlama uygulanmaz.” şeklindedir.
7- Eczanelerde kefeli hassas teraziler dışında, 2’nci sınıf kategorisindeki elektronik terazilerin de kullanılabileceği hususu yönetmeliğe dahil edildi.
8- Yeni açılacak veya nakil edilecek eczanelerin isimlerinin ilçe içerisinde aynı olamayacağı belirtildi. (Eskiden il bazında idi)
9- İlaçların ecza depolarına iadesi şartları arasına, eczanenin kapanması cümlesi ilave edildi. İlaçların İTS ye satış, iade ve takas için yapılan bildirimlerde yer alan alıcı bildirimi ile düzenlenen belgelerdeki ismin aynı olması zorunluluğu getirildi.
10- Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrasının ilk cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır. Bu cümle; "Geceleri kapalı olan alışveriş merkezlerindeki eczaneler nöbetten muaf tutulur” şeklindeydi.
Ancak, Eczanelerin nöbetleri ile ilgili olarak, yönetmeliğe Geçici 3’ncü madde Ek’lenmiştir. Bu maddeye göre; 12/04/2014 tarihinden önce açılmış ve geceleri kapalı olan alışveriş merkezlerinde ki eczaneler nöbetten muaf tutulmuştur. Bahsi geçen Geçici 3’ncü maddenin 1’nci fıkrası; "20 nci maddenin dördüncü fıkrasının yürürlüğe girdiği tarihten önce geceleri kapalı olan alışveriş merkezlerinde faaliyet göstermek üzere ruhsatlandırılmış eczaneler nöbetten muaftır.” şeklindedir.
11- İlaç imhalarında vergi dairesi yetkililerinin bulunması hususu kaldırılmıştır. İmha tutanaklarının gerektiğinde ibra edilmek üzere saklanacağı yeni yönetmelikte yer almıştır. ( Vergi dairesi memurlarının komisyonda bulunmasını düzenleyen maddenin iptal edilmesi hususu Ankara Eczacı Odası tarafından yargıya taşınmıştı)
12- Erken uyarı veren hafızalı termometrelerin uygulanmaya başlanması tarihi 12/4/2017 tarihine kadar ertelendi. TİTCK, reçete sayısı veya ciro kriterlerini dikkate alarak geçiş takvimini belirleyecektir.
13- Türk Eczacıları Birliği tarafından standardize edilmiş ışıklı veya ışıksız levhanın eczane cephelerine konulması yükümlülüğü, en geç 12/4/2017 tarihine kadar yerine getirilecektir. Türk Eczacıları Birliği tarafından ışıklı veya ışıksız levha standartları maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç üç ay içerisinde belirlenerek Kuruma bildirilecektir.
14- Yapılan denetimlerde eczacının sağlık durumunda, eczacılık yapmasına engel teşkil edecek hususlar görülür ise, sağlık raporunun güncellenmesi istenilebilecektir. Aynı şeklide adli sicil kaydının da yenilenmesi istenilebilecektir.
15- 6197 Sayılı Kanununun geçici 3’ncü maddesi ile nüfusa tabi olmadan eczane açma hakkı verilen eczacılar, bu hakkı kullanmadan önce eczane devir almaları halinde, eczane açma haklarını kullanmamış sayılacaktır. Ancak eczanelerini bir defaya mahsus nakil ve devir haklarını, devir alınan eczane üzerinden kullanabileceklerdir.
16- Yönetmelik 28/03/2016 tarihinde yürülüğe girecektir.
EK: Yönetmelik
YÖNETİM KURULU